آخرین مطالب

مطالب مرتبط

2 دیدگاه

  1. 1

    اسکندر مرادی

    بسم الله
    سلام
    اولی الامر در قرآن

    دوبار عبارت “اولی الامر” در قرآن آمده است.آیات 59 و 83 سوره النساء.
    اطاعت از اولی الامر در آیه 59 آمده است.برخی از این آیه نتیجه میگیرند که اطاعت از اولی الامر بدون قید و شرط است.اگر پیوستگی آیات و کلیت قرآن را در نظر بگیریم به این نتیجه نمی رسیم.

    بعلت وجود “اولی الامر” در آیه 83 معلوم میشود که افرادی تحت این عنوان در زمان رسول الله وجود
    داشته اند.ایشان معصوم نبوده اند.چگونه پس از رحلت رسول الله افرادی تحت همین عنوان معصومند؟

    در آیه 59 دو بار “اطیعوا” آمده است و در پایان آیه عبارت “ذالک خیر و احسن تاویلا”.
    در آیه 59 دوبار “الرسول” آمده است یک بار پس از “اطیعوا” دوم و بار دیگر پس از وقوع تنازع.

    بنظر می آید در آیه 59 فرمان “اطیعوا الله” با عبارت “اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم فان تنازعتم فی شیء فردوه الی الله و الرسول” تاویل میشود.عبارت “اطیعوا الله” بتنهایی معلوم نمی کند که چگونه از خداوند باید اطاعت کرد.

    البته تاویل مختصر و مفید برای “اطیعوا الله” همان “اطیعوا الرسول” است.چنانکه در بعضی آیات نیز داریم :”اطیعوا الله و اطیعوا الرسول”.ولی آیه 59 سوره النساء کاملترین و بهترین تاویل را ارائه میدهد.این خود بسبب نزول تدریجی قرآن بر رسول الله است.

    در حالت عمومی و پیش فرض مومنین باید اختلافات را خدمت رسول الله ببرند تا ایشان بنا بر “رسالات” الهی و اشراف کلی خود بر پیام الهی (الذکر) قضاوت کنند.

    با اضافه کردن حالات استثنایی و در یک حالت عمومی فراگیر باید گفت اختلافات بین مردم و یا بین مردم و اولی الامر و حتی شکوائیه به خداوند پس از شنیدن نظر رسول الله (مورد ذکر شده در سوره مجادله) با “رساله” و پیام (جدید یا پیام قبلی) بر رسول الله مرتفع میشود.

    “رسول الله” در یک موقعیت زمانی و مکانی خاص با “رسول الله” در موقعیت زمانی و مکانی دیگر فرق دارد و دلیل آن نیز نزول تدریجی قرآن است.این روش خود عاملی است برای تربیت تدریجی مسلمین در اطاعت از “رسالات الله”.تا پس از رحلت رسول الله اختلافات مومنین مرجع اصلی داشته باشد.

    اما پس از رحلت رسول الله در خواندن قرآن و مرجع قرار دادن آن روشی معتبر و مستقل از افراد لازم است.روشی که خود رسول الله نیز تابع آن بوده اند. تکه تکه و گزینشی خواندن آن مفید نخواهد بود و به اختلافات دامن زده خواهد شد.باید مانند رسول الله کلیت و پیوستگی قرآن را رعایت کرد.باید تسلیم ترتیب و ارتباط آیات باشیم. باید بر ما نیز الذکر حاصل شود.
    والسلام

    پاسخ دادن
    1. 1.1

      عصر انتظار

      هوالمحبوب
      سلام برادر
      به نظرم در کلام شما کمی پراکندگی وجود داشت که دریافت مقصد شما را برای بنده دشوار کرد.
      اما نکته ای را بدون درج استدلال بیان کردید که به نظرم مقصد شما هم در آن گنجیده بود که باید کمی بیشتر استدلال می آوردید تا کلام شما فهم شود.
      آن هم اینجای متن شماست که گفتید:
      ((بعلت وجود “اولی الامر” در آیه ۸۳ معلوم میشود که افرادی تحت این عنوان در زمان رسول الله وجود
      داشته اند.ایشان معصوم نبوده اند.چگونه پس از رحلت رسول الله افرادی تحت همین عنوان معصومند؟))
      این مدعا نیازمند بیان تاریخی و درج سند است. اگر مقصود شما از درح متن این بحث است بفرمایید تا با هم همکلام شویم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هر گونه استفاده از تصاویر و مطالب سایت (در قالب بنر ، پوستر ، ... و یا امور تجاری) که موجب نشر فرهنگ اسلامی می شود موجب خوشحالی و رضایت ماست.